Kali ni aku nak bagi pandangan peribadi sikit mengenai dua
model ni..sekali lagi nak ingat kan..ni Cuma pandangan peribadi, dan
xsemestinya tepat dan benar.
Y15ZR
VS
135LC
135LC
Antara dua model ni,mana satu pilihan korang beb..
Firstly aku nak komen dari segi harga, sedia maklum, Negara
kita dah kenakan cukai gst, n kebanyakan barang memang harga up termasuklah motosikal,
so far on the road bagi 135lc adalah sebanyak 7k lebih, manakala y15zr pula
menghampiri 9k malah lebih dari 9k pun ada. Depend pada kedai yang korang pegi
tu. So. Survey lah sampai puas hati ea. Beza bagi kedua model ni lebih kurang
dekat 2k camtu je. Kalo 2 model ni mmg dlm list korang..aku cadangkn,ambik je
y15zr, puas hati dan beza harga pun xbyk tu. Dan better beli cash lah..jgn lah
buat hutang kt kedai.. kalo silap haribuln.boleh mencecah 15k rega moto y15zr
ni bila kira sekali ngan bunga.. banyak tul mkn interest dia. Cubalah usaha2kan
pinjm ngan saudara terdekat dulu, n byar ansur2,drpada korang pinjam aeon yang
bagi aku agak mahal. Dah ada pengalaman beli guna pinjaman aeon ni. Sorang member
aku pun ada komplen, lewat ckit je dari tarikh bayaran ,,dia mmg caj
punyalah..so fikir bijak2 beb belum bayar secara pinjaman. Kalo xda pilihan,,
nak buat camne lah kan.
Dari segi performance, ..yg ni aku xberapa mahir nk bagi pdangan
beb.. so far yg aku tahu, y15zr ni,boleh la nk cecah 130km/j tu.. pick up pun
ok.. mungkin lagi better dri lc135. Dengan system fuel injectionnya, cc yg
menyamai fz, mmg menggugat jiwa betul ngan moto ni. Xtahan den dibueknyo..
apapun safety penting beb dengan tayar belakang yg lebih lebar , bagi aku,korang xpayah dah nk make up kalo
beli y15zr ni..dah cntik beno dah kalo guna standard form punya pun. Adalah
sesetengah pengguna dah potong ekor blkg moto ni..mngkin cantik kot bagi
diorg..tpi bagi aku beb.. penting gak benda alah ekor belakang tu..kalo
hujan,,agak nanya ..boleh air merecik kat belakang.
bila ekor dah dibuang..gini la gambarnya
Aku ni jenis yang suka travel sana sini. Mmg mncari moto yang
pick up kuat, speed yang boleh tahan dan jimat minyak dan tangki yang
besar..y15zr ada ciri2 tersebut tapi tang tangki tu ja yg kecewa ckit. Kalo
besar ckit kapasiti tangki tu lagi bagus..maklumlah,,travel jauh2 ni,bknnya byk
stesen minyak kt tepi jalan..kalo dalam bndar tu lain citer la. Dan model y15zr
ni semuanya hand cluth, xda yg auto clutch punya..so far, aku lebih prefer auto
clutch lagi..senang nk bawak anak bini pusing2 kampung bila aku dah kawin
nanti.anak boleh letak dalam raga..tgn kiri boleh pegang anak,,xyah susah2 nk
main clutch kt tgn.bini pun boleh naik kalo nkpi mana2. Boleh jadikan moto
family la katakan..kalo hand clutch ni..nmpak gayanya,,aku sorg la kot yg
naik..mmg sedap tpi agak xsesuai untuk family motocycle.
Bagi yang bujang..tempat kerja korang jauh, selalu main kat
highway..better korang beli je moto ni..aku tahu kat luar sana ramai peminat
motosikal mcm aku ni. Minat superbike, tapi pulus xbanyak..byk lagi komitmen yg
lebih patut diberi keutamaan..y15zr ni boleh la jadi alternative untuk kita. aku
pun minat superbike tapi xrelevan nk beli dengan kenaikan kos sara hidup
sekarang beb. Superbike ni rega dah berpuluh2 ribu..nk byar cash xmampu
den..kalo hutang,,lagi la up2 harga dia..so, lupokan je lah..setakat nk travel
pusing2 malaysia ni,,y15zr masih mampu dan gah.
kalo nak redah jem jalan bandar, korang cilok guna y15zr ni mmg perghhhh...
Maintenance pun rendah, xlah
semahal superbike. Roadtax ngan insurance body pun mahal kalo superbike
ni..tayar lagi, regular servis lagi..dah nak menyamai kos servis sebuah keta
dah… y15zr masih kapcai dan kos penyelenggaraan masih lagi mampu..Komuniti
group pun dah ramai skrg..boleh je nak join.biar hati senang, beb… ukur baju
dibadan sendri. Kita laki bujang,byk benda kena fikir, kawin, rumah, ibubapa,
adik beradik..perancangan masa depan..
Tulisan aku macam menghuraikan y15zr pulak…xpelah.yg penting
model ni mmg top sekarang..colour merah tu mmg mengancam. Sekian saja untuk kali ni.
pada pandangan gua, enjin dua model tu sama je, xda beza sangat, perbezaan penggunaan minyak pun lebih kurang, kalo bro nak pilih antara kedua model ni, gua rasa bro ambik fz jelah,
ReplyDeletekelbihan fz berbanding y15zr,
1. kurang menjadi sasaran pencuri
2. pengalaman menunggang yang berbeza berbanding kapcai, perasaan ala2 superbike
3. tangki minyak yang lebih besar, best ,xpayah nk susah2 kerap masuk stesen minyak, konvoi jauh pun ok..
walopun harga mahal ckit berbanding y15zr, tpi berbaloi utk dimiliki, tapi kalo bro lebih selesa menunggang kapcai, perlukan bakul kat depan utk mudah letak helmet or barang2..beli je y15zr,..
bro kalau nk bli nk beli y15 ni plu booking dulu ke?? kalau yg ada kt kdai tu bleh angkat trus ke?? ada la survey dulu .harga cash 9.3k gitu..
ReplyDeletebro kena booking dulu,..model ni top skrg, ada yang menunggu sampai 2 bulan baru dapat moto..depends pada kedai dan coluor pe yang bro nak.. biasanya colur biru silver tu lama ckit kena tggu.. tinggi permintaan utk color tu..mungkin kalo nak cepat dpat ckit..bro booking je kat kedai..cakap xkisah nk colour pe....beli cash je bro..xyah hutang kalo mampu..
ReplyDeleteBrader klau Y15 colour purple black ade tkk..ker kena tempah dulu coversetnya.
DeleteBro 125zr ngan y150 mna lju lgi
ReplyDeleteBro 125zr ngan y150 mna lju lgi
ReplyDeleteBrader aq lakila bkn pompan jgn slh anggp...tlog jwb plezzzz....
ReplyDeleteBrader aq lakila bkn pompan jgn slh anggp...tlog jwb plezzzz....
ReplyDeleteMasih duk pening kepala nk beli 125zr ke y15zr ke ataupun dinamik...bro rasa mana lgi sesuai?
ReplyDeleteKalu ingin kelajuan ambil je 125 ..kalau ingin pickup yg kuat or smooth riding y15zr lg best.. dinamik?? enth la ..
Deleteyup..betul tu bro.. y15zr lebih relevan untuk digunakan buat masa sekarang... teknologi baru dan sistem fuel injection.. jauh lebih berbaloi dari 125zr.. lagipun harga 2 model ni xbnyak beza sangat
Deletelgpun y15 punya design lebih stylish dan moden brbanding 125 yg 'oldschool'..
Delete125zr mna punye zaman da.... superbike sekarang pun da guna 4 stroke bkn 2stroke lgi da...adoiii mcm mna la budak2 wechat zaman skrg berfikir huhu..
DeleteBaik ambek 250cc terus...yang baru atau yg second.. klau nk yg baru tp murah 250cc ambek naza n5 atau naza blade 250..xsilap aq harga naza n5 lbih kurang sama dgn y15zf..klau bayar cash 9k lebih kurang cam tulah....
ReplyDeleteBagi aku lah kan..antara kedua jentera ni y.135lc dgn y15zr nie ada kelebihan n keupayaan tersendiri..masing2 gah..kalau nk cerita sejarah y135lc masa mula2 launcing dulu mmg panjang nk dihuraikan..ramai pencinta 2 roda yg minat moto 2t masa tu bertukar citarasa kpd y135lc sebab perfomancenye bagus..masa tu teknologi y135lc blh dikatakn moden kerana mngunakan teknologi diacast silinder (DIASIL) dan dipacu oleh sistem 4 valve dgn kedudukan bloc n head secara nenegak bersama sejukkan cecair..mmg moden n termaju pada ketika itu..kelajuanye pn x menghampakan penguna jentera ini..tapi tu zaman itu..tahun 2005 dulu..sekarang zaman dh berubah..zaman skrg semua jentera dh guna sistem fuel enjection..jadi yamaha juga mngunakan pendekatan utk mencipta jentera yg mngunakan sistem ini..jadi prof hamayashi brsama teamnye dari yamaha jepun telah
ReplyDeletemenubuhkan 1 project dipanggil t150 sama dgn project t135 dlu yg di plan oleh prof (aku dah lupa nama dia sbb dah lama)..sistem enjin diambil sebijik dari enjin yfz150i cuma beza dye t150 nie mnggunakan roker arm yg sedikit berbeza dri yfz150i..bila enjin da siap pasang enjin ni engineer mmpunyai kesukaran utk mnstabilkn berat kerangka dgn keupayaan enjin tersebut krn enjin tu da ngam dgn body fz..jd sbb tu la y15zr mndpt tyar blakang yg lbih besar brbnding dihadapan..sesuai dgn cengkaman ketika selekoh..kalau nk cerita ttg y15zr nie mmg bnyk..aku nk cerita kat sini walaupun y15zr dh kuar..tp dye tetap mnggunakan teknologi yg lebih kurang dgn y135lc..cuma diupgrade je bg sesuai dgn zaman moden skrg..kelajuan pn lebih kurang sama je..jd xyah risau..beli yg mana berkenan dihati..minat masing2..bg aku walaupun y15zr da ramai org suka n minat tapi y135lc masih lgi x luput ditelan zaman..sama dgn rxz..rxs..rx king..sekian
Tapi antara y15zr dngn y135lc mana lagi tahan n lagi bagus??
DeleteTapi antara y15zr dngn y135lc mana lagi tahan n lagi bagus??
DeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteTapi antara y15zr dengn y135lc mana lagi bagus n tahan
DeleteTapi antara y15zr dengn y135lc mana lagi bagus n tahan
Deletebg ak keduanya mungkin sama lasak dan sama tahan..utk y135lc mmg x dinafikan mmg tahan lasak kalau pakai standard..kalau y15zr nie aku x pasti sebab benda baru keluarkan..so tengokla dulu org pakai cmne sbg eksperimen..hihi
Deletebg ak keduanya mungkin sama lasak dan sama tahan..utk y135lc mmg x dinafikan mmg tahan lasak kalau pakai standard..kalau y15zr nie aku x pasti sebab benda baru keluarkan..so tengokla dulu org pakai cmne sbg eksperimen..hihi
Delete👍
DeleteBagi aku lah kan..antara kedua jentera ni y.135lc dgn y15zr nie ada kelebihan n keupayaan tersendiri..masing2 gah..kalau nk cerita sejarah y135lc masa mula2 launcing dulu mmg panjang nk dihuraikan..ramai pencinta 2 roda yg minat moto 2t masa tu bertukar citarasa kpd y135lc sebab perfomancenye bagus..masa tu teknologi y135lc blh dikatakn moden kerana mngunakan teknologi diacast silinder (DIASIL) dan dipacu oleh sistem 4 valve dgn kedudukan bloc n head secara nenegak bersama sejukkan cecair..mmg moden n termaju pada ketika itu..kelajuanye pn x menghampakan penguna jentera ini..tapi tu zaman itu..tahun 2005 dulu..sekarang zaman dh berubah..zaman skrg semua jentera dh guna sistem fuel enjection..jadi yamaha juga mngunakan pendekatan utk mencipta jentera yg mngunakan sistem ini..jadi prof hamayashi brsama teamnye dari yamaha jepun telah
ReplyDeletemenubuhkan 1 project dipanggil t150 sama dgn project t135 dlu yg di plan oleh prof (aku dah lupa nama dia sbb dah lama)..sistem enjin diambil sebijik dari enjin yfz150i cuma beza dye t150 nie mnggunakan roker arm yg sedikit berbeza dri yfz150i..bila enjin da siap pasang enjin ni engineer mmpunyai kesukaran utk mnstabilkn berat kerangka dgn keupayaan enjin tersebut krn enjin tu da ngam dgn body fz..jd sbb tu la y15zr mndpt tyar blakang yg lbih besar brbnding dihadapan..sesuai dgn cengkaman ketika selekoh..kalau nk cerita ttg y15zr nie mmg bnyk..aku nk cerita kat sini walaupun y15zr dh kuar..tp dye tetap mnggunakan teknologi yg lebih kurang dgn y135lc..cuma diupgrade je bg sesuai dgn zaman moden skrg..kelajuan pn lebih kurang sama je..jd xyah risau..beli yg mana berkenan dihati..minat masing2..bg aku walaupun y15zr da ramai org suka n minat tapi y135lc masih lgi x luput ditelan zaman..sama dgn rxz..rxs..rx king..sekian
nice sharing bro
DeleteBagi aku lah kan..antara kedua jentera ni y.135lc dgn y15zr nie ada kelebihan n keupayaan tersendiri..masing2 gah..kalau nk cerita sejarah y135lc masa mula2 launcing dulu mmg panjang nk dihuraikan..ramai pencinta 2 roda yg minat moto 2t masa tu bertukar citarasa kpd y135lc sebab perfomancenye bagus..masa tu teknologi y135lc blh dikatakn moden kerana mngunakan teknologi diacast silinder (DIASIL) dan dipacu oleh sistem 4 valve dgn kedudukan bloc n head secara nenegak bersama sejukkan cecair..mmg moden n termaju pada ketika itu..kelajuanye pn x menghampakan penguna jentera ini..tapi tu zaman itu..tahun 2005 dulu..sekarang zaman dh berubah..zaman skrg semua jentera dh guna sistem fuel enjection..jadi yamaha juga mngunakan pendekatan utk mencipta jentera yg mngunakan sistem ini..jadi prof hamayashi brsama teamnye dari yamaha jepun telah
ReplyDeletemenubuhkan 1 project dipanggil t150 sama dgn project t135 dlu yg di plan oleh prof (aku dah lupa nama dia sbb dah lama)..sistem enjin diambil sebijik dari enjin yfz150i cuma beza dye t150 nie mnggunakan roker arm yg sedikit berbeza dri yfz150i..bila enjin da siap pasang enjin ni engineer mmpunyai kesukaran utk mnstabilkn berat kerangka dgn keupayaan enjin tersebut krn enjin tu da ngam dgn body fz..jd sbb tu la y15zr mndpt tyar blakang yg lbih besar brbnding dihadapan..sesuai dgn cengkaman ketika selekoh..kalau nk cerita ttg y15zr nie mmg bnyk..aku nk cerita kat sini walaupun y15zr dh kuar..tp dye tetap mnggunakan teknologi yg lebih kurang dgn y135lc..cuma diupgrade je bg sesuai dgn zaman moden skrg..kelajuan pn lebih kurang sama je..jd xyah risau..beli yg mana berkenan dihati..minat masing2..bg aku walaupun y15zr da ramai org suka n minat tapi y135lc masih lgi x luput ditelan zaman..sama dgn rxz..rxs..rx king..sekian
Blih x klau g bengkel mntk tukar clutch kepada auto clutch.. sbb srs x mahir if nk guna clutch..
ReplyDelete125zr lg laju dr lc n y15 hahaha..
ReplyDeleteTulis tajuk y15zr vs 135 lc..tapi banyak cerita pasal y15zr..butoh
ReplyDeletePengarang excited lebih 2..😁
DeleteLc135 block standart 54mm y150 block 58mm, so kalau up block lc135 tu ke 58mm bye jauh tu y150 ahahah, da cuma padu memang lc135
ReplyDeleteBosan...aqu terbaca block ape lak ni???
ReplyDeleteBosan...aqu terbaca block ape lak ni???
ReplyDeleteAde laki bz dgn game
ReplyDeletehihi..tak dapek nolong eah..
DeleteCelaka ayat nak promote no ekor.. Macam sial
ReplyDelete