Tuesday, February 23, 2016

Y15ZR VS 135LC


Kali ni aku nak bagi pandangan peribadi sikit mengenai dua model ni..sekali lagi nak ingat kan..ni Cuma pandangan peribadi, dan xsemestinya tepat dan benar.



Y15ZR

VS

135LC









                                                                                                                         
Antara dua model ni,mana satu pilihan korang beb..

Firstly aku nak komen dari segi harga, sedia maklum, Negara kita dah kenakan cukai gst, n kebanyakan barang memang harga up termasuklah motosikal, so far on the road bagi 135lc adalah sebanyak 7k lebih, manakala y15zr pula menghampiri 9k malah lebih dari 9k pun ada. Depend pada kedai yang korang pegi tu. So. Survey lah sampai puas hati ea. Beza bagi kedua model ni lebih kurang dekat 2k camtu je. Kalo 2 model ni mmg dlm list korang..aku cadangkn,ambik je y15zr, puas hati dan beza harga pun xbyk tu. Dan better beli cash lah..jgn lah buat hutang kt kedai.. kalo silap haribuln.boleh mencecah 15k rega moto y15zr ni bila kira sekali ngan bunga.. banyak tul mkn interest dia. Cubalah usaha2kan pinjm ngan saudara terdekat dulu, n byar ansur2,drpada korang pinjam aeon yang bagi aku agak mahal. Dah ada pengalaman beli guna pinjaman aeon ni. Sorang member aku pun ada komplen, lewat ckit je dari tarikh bayaran ,,dia mmg caj punyalah..so fikir bijak2 beb belum bayar secara pinjaman. Kalo xda pilihan,, nak buat camne lah kan.

Dari segi performance, ..yg ni aku xberapa mahir nk bagi pdangan beb.. so far yg aku tahu, y15zr ni,boleh la nk cecah 130km/j tu.. pick up pun ok.. mungkin lagi better dri lc135. Dengan system fuel injectionnya, cc yg menyamai fz, mmg menggugat jiwa betul ngan moto ni. Xtahan den dibueknyo.. apapun safety penting beb dengan tayar belakang yg lebih lebar  , bagi aku,korang xpayah dah nk make up kalo beli y15zr ni..dah cntik beno dah kalo guna standard form punya pun. Adalah sesetengah pengguna dah potong ekor blkg moto ni..mngkin cantik kot bagi diorg..tpi bagi aku beb.. penting gak benda alah ekor belakang tu..kalo hujan,,agak nanya ..boleh air merecik kat belakang.


bila ekor dah dibuang..gini la gambarnya

Aku ni jenis yang suka travel sana sini. Mmg mncari moto yang pick up kuat, speed yang boleh tahan dan jimat minyak dan tangki yang besar..y15zr ada ciri2 tersebut tapi tang tangki tu ja yg kecewa ckit. Kalo besar ckit kapasiti tangki tu lagi bagus..maklumlah,,travel jauh2 ni,bknnya byk stesen minyak kt tepi jalan..kalo dalam bndar tu lain citer la. Dan model y15zr ni semuanya hand cluth, xda yg auto clutch punya..so far, aku lebih prefer auto clutch lagi..senang nk bawak anak bini pusing2 kampung bila aku dah kawin nanti.anak boleh letak dalam raga..tgn kiri boleh pegang anak,,xyah susah2 nk main clutch kt tgn.bini pun boleh naik kalo nkpi mana2. Boleh jadikan moto family la katakan..kalo hand clutch ni..nmpak gayanya,,aku sorg la kot yg naik..mmg sedap tpi agak xsesuai untuk family motocycle.

Bagi yang bujang..tempat kerja korang jauh, selalu main kat highway..better korang beli je moto ni..aku tahu kat luar sana ramai peminat motosikal mcm aku ni. Minat superbike, tapi pulus xbanyak..byk lagi komitmen yg lebih patut diberi keutamaan..y15zr ni boleh la jadi alternative untuk kita. aku pun minat superbike tapi xrelevan nk beli dengan kenaikan kos sara hidup sekarang beb. Superbike ni rega dah berpuluh2 ribu..nk byar cash xmampu den..kalo hutang,,lagi la up2 harga dia..so, lupokan je lah..setakat nk travel pusing2 malaysia ni,,y15zr masih mampu dan gah. 


kalo nak redah jem jalan bandar, korang cilok guna y15zr ni mmg perghhhh...

Maintenance pun rendah, xlah semahal superbike. Roadtax ngan insurance body pun mahal kalo superbike ni..tayar lagi, regular servis lagi..dah nak menyamai kos servis sebuah keta dah… y15zr masih kapcai dan kos penyelenggaraan masih lagi mampu..Komuniti group pun dah ramai skrg..boleh je nak join.biar hati senang, beb… ukur baju dibadan sendri. Kita laki bujang,byk benda kena fikir, kawin, rumah, ibubapa, adik beradik..perancangan masa depan..



Tulisan aku macam menghuraikan y15zr pulak…xpelah.yg penting model ni mmg top sekarang..colour merah tu mmg mengancam.  Sekian saja untuk kali ni.

36 comments:

  1. pada pandangan gua, enjin dua model tu sama je, xda beza sangat, perbezaan penggunaan minyak pun lebih kurang, kalo bro nak pilih antara kedua model ni, gua rasa bro ambik fz jelah,
    kelbihan fz berbanding y15zr,
    1. kurang menjadi sasaran pencuri
    2. pengalaman menunggang yang berbeza berbanding kapcai, perasaan ala2 superbike
    3. tangki minyak yang lebih besar, best ,xpayah nk susah2 kerap masuk stesen minyak, konvoi jauh pun ok..
    walopun harga mahal ckit berbanding y15zr, tpi berbaloi utk dimiliki, tapi kalo bro lebih selesa menunggang kapcai, perlukan bakul kat depan utk mudah letak helmet or barang2..beli je y15zr,..

    ReplyDelete
  2. bro kalau nk bli nk beli y15 ni plu booking dulu ke?? kalau yg ada kt kdai tu bleh angkat trus ke?? ada la survey dulu .harga cash 9.3k gitu..

    ReplyDelete
  3. bro kena booking dulu,..model ni top skrg, ada yang menunggu sampai 2 bulan baru dapat moto..depends pada kedai dan coluor pe yang bro nak.. biasanya colur biru silver tu lama ckit kena tggu.. tinggi permintaan utk color tu..mungkin kalo nak cepat dpat ckit..bro booking je kat kedai..cakap xkisah nk colour pe....beli cash je bro..xyah hutang kalo mampu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brader klau Y15 colour purple black ade tkk..ker kena tempah dulu coversetnya.

      Delete
  4. Bro 125zr ngan y150 mna lju lgi

    ReplyDelete
  5. Bro 125zr ngan y150 mna lju lgi

    ReplyDelete
  6. Brader aq lakila bkn pompan jgn slh anggp...tlog jwb plezzzz....

    ReplyDelete
  7. Brader aq lakila bkn pompan jgn slh anggp...tlog jwb plezzzz....

    ReplyDelete
  8. Masih duk pening kepala nk beli 125zr ke y15zr ke ataupun dinamik...bro rasa mana lgi sesuai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu ingin kelajuan ambil je 125 ..kalau ingin pickup yg kuat or smooth riding y15zr lg best.. dinamik?? enth la ..

      Delete
    2. yup..betul tu bro.. y15zr lebih relevan untuk digunakan buat masa sekarang... teknologi baru dan sistem fuel injection.. jauh lebih berbaloi dari 125zr.. lagipun harga 2 model ni xbnyak beza sangat

      Delete
    3. lgpun y15 punya design lebih stylish dan moden brbanding 125 yg 'oldschool'..

      Delete
    4. 125zr mna punye zaman da.... superbike sekarang pun da guna 4 stroke bkn 2stroke lgi da...adoiii mcm mna la budak2 wechat zaman skrg berfikir huhu..

      Delete
  9. Baik ambek 250cc terus...yang baru atau yg second.. klau nk yg baru tp murah 250cc ambek naza n5 atau naza blade 250..xsilap aq harga naza n5 lbih kurang sama dgn y15zf..klau bayar cash 9k lebih kurang cam tulah....

    ReplyDelete
  10. Bagi aku lah kan..antara kedua jentera ni y.135lc dgn y15zr nie ada kelebihan n keupayaan tersendiri..masing2 gah..kalau nk cerita sejarah y135lc masa mula2 launcing dulu mmg panjang nk dihuraikan..ramai pencinta 2 roda yg minat moto 2t masa tu bertukar citarasa kpd y135lc sebab perfomancenye bagus..masa tu teknologi y135lc blh dikatakn moden kerana mngunakan teknologi diacast silinder (DIASIL) dan dipacu oleh sistem 4 valve dgn kedudukan bloc n head secara nenegak bersama sejukkan cecair..mmg moden n termaju pada ketika itu..kelajuanye pn x menghampakan penguna jentera ini..tapi tu zaman itu..tahun 2005 dulu..sekarang zaman dh berubah..zaman skrg semua jentera dh guna sistem fuel enjection..jadi yamaha juga mngunakan pendekatan utk mencipta jentera yg mngunakan sistem ini..jadi prof hamayashi brsama teamnye dari yamaha jepun telah
    menubuhkan 1 project dipanggil t150 sama dgn project t135 dlu yg di plan oleh prof (aku dah lupa nama dia sbb dah lama)..sistem enjin diambil sebijik dari enjin yfz150i cuma beza dye t150 nie mnggunakan roker arm yg sedikit berbeza dri yfz150i..bila enjin da siap pasang enjin ni engineer mmpunyai kesukaran utk mnstabilkn berat kerangka dgn keupayaan enjin tersebut krn enjin tu da ngam dgn body fz..jd sbb tu la y15zr mndpt tyar blakang yg lbih besar brbnding dihadapan..sesuai dgn cengkaman ketika selekoh..kalau nk cerita ttg y15zr nie mmg bnyk..aku nk cerita kat sini walaupun y15zr dh kuar..tp dye tetap mnggunakan teknologi yg lebih kurang dgn y135lc..cuma diupgrade je bg sesuai dgn zaman moden skrg..kelajuan pn lebih kurang sama je..jd xyah risau..beli yg mana berkenan dihati..minat masing2..bg aku walaupun y15zr da ramai org suka n minat tapi y135lc masih lgi x luput ditelan zaman..sama dgn rxz..rxs..rx king..sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi antara y15zr dngn y135lc mana lagi tahan n lagi bagus??

      Delete
    2. Tapi antara y15zr dngn y135lc mana lagi tahan n lagi bagus??

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Tapi antara y15zr dengn y135lc mana lagi bagus n tahan

      Delete
    5. Tapi antara y15zr dengn y135lc mana lagi bagus n tahan

      Delete
    6. bg ak keduanya mungkin sama lasak dan sama tahan..utk y135lc mmg x dinafikan mmg tahan lasak kalau pakai standard..kalau y15zr nie aku x pasti sebab benda baru keluarkan..so tengokla dulu org pakai cmne sbg eksperimen..hihi

      Delete
    7. bg ak keduanya mungkin sama lasak dan sama tahan..utk y135lc mmg x dinafikan mmg tahan lasak kalau pakai standard..kalau y15zr nie aku x pasti sebab benda baru keluarkan..so tengokla dulu org pakai cmne sbg eksperimen..hihi

      Delete
  11. Bagi aku lah kan..antara kedua jentera ni y.135lc dgn y15zr nie ada kelebihan n keupayaan tersendiri..masing2 gah..kalau nk cerita sejarah y135lc masa mula2 launcing dulu mmg panjang nk dihuraikan..ramai pencinta 2 roda yg minat moto 2t masa tu bertukar citarasa kpd y135lc sebab perfomancenye bagus..masa tu teknologi y135lc blh dikatakn moden kerana mngunakan teknologi diacast silinder (DIASIL) dan dipacu oleh sistem 4 valve dgn kedudukan bloc n head secara nenegak bersama sejukkan cecair..mmg moden n termaju pada ketika itu..kelajuanye pn x menghampakan penguna jentera ini..tapi tu zaman itu..tahun 2005 dulu..sekarang zaman dh berubah..zaman skrg semua jentera dh guna sistem fuel enjection..jadi yamaha juga mngunakan pendekatan utk mencipta jentera yg mngunakan sistem ini..jadi prof hamayashi brsama teamnye dari yamaha jepun telah
    menubuhkan 1 project dipanggil t150 sama dgn project t135 dlu yg di plan oleh prof (aku dah lupa nama dia sbb dah lama)..sistem enjin diambil sebijik dari enjin yfz150i cuma beza dye t150 nie mnggunakan roker arm yg sedikit berbeza dri yfz150i..bila enjin da siap pasang enjin ni engineer mmpunyai kesukaran utk mnstabilkn berat kerangka dgn keupayaan enjin tersebut krn enjin tu da ngam dgn body fz..jd sbb tu la y15zr mndpt tyar blakang yg lbih besar brbnding dihadapan..sesuai dgn cengkaman ketika selekoh..kalau nk cerita ttg y15zr nie mmg bnyk..aku nk cerita kat sini walaupun y15zr dh kuar..tp dye tetap mnggunakan teknologi yg lebih kurang dgn y135lc..cuma diupgrade je bg sesuai dgn zaman moden skrg..kelajuan pn lebih kurang sama je..jd xyah risau..beli yg mana berkenan dihati..minat masing2..bg aku walaupun y15zr da ramai org suka n minat tapi y135lc masih lgi x luput ditelan zaman..sama dgn rxz..rxs..rx king..sekian

    ReplyDelete
  12. Bagi aku lah kan..antara kedua jentera ni y.135lc dgn y15zr nie ada kelebihan n keupayaan tersendiri..masing2 gah..kalau nk cerita sejarah y135lc masa mula2 launcing dulu mmg panjang nk dihuraikan..ramai pencinta 2 roda yg minat moto 2t masa tu bertukar citarasa kpd y135lc sebab perfomancenye bagus..masa tu teknologi y135lc blh dikatakn moden kerana mngunakan teknologi diacast silinder (DIASIL) dan dipacu oleh sistem 4 valve dgn kedudukan bloc n head secara nenegak bersama sejukkan cecair..mmg moden n termaju pada ketika itu..kelajuanye pn x menghampakan penguna jentera ini..tapi tu zaman itu..tahun 2005 dulu..sekarang zaman dh berubah..zaman skrg semua jentera dh guna sistem fuel enjection..jadi yamaha juga mngunakan pendekatan utk mencipta jentera yg mngunakan sistem ini..jadi prof hamayashi brsama teamnye dari yamaha jepun telah
    menubuhkan 1 project dipanggil t150 sama dgn project t135 dlu yg di plan oleh prof (aku dah lupa nama dia sbb dah lama)..sistem enjin diambil sebijik dari enjin yfz150i cuma beza dye t150 nie mnggunakan roker arm yg sedikit berbeza dri yfz150i..bila enjin da siap pasang enjin ni engineer mmpunyai kesukaran utk mnstabilkn berat kerangka dgn keupayaan enjin tersebut krn enjin tu da ngam dgn body fz..jd sbb tu la y15zr mndpt tyar blakang yg lbih besar brbnding dihadapan..sesuai dgn cengkaman ketika selekoh..kalau nk cerita ttg y15zr nie mmg bnyk..aku nk cerita kat sini walaupun y15zr dh kuar..tp dye tetap mnggunakan teknologi yg lebih kurang dgn y135lc..cuma diupgrade je bg sesuai dgn zaman moden skrg..kelajuan pn lebih kurang sama je..jd xyah risau..beli yg mana berkenan dihati..minat masing2..bg aku walaupun y15zr da ramai org suka n minat tapi y135lc masih lgi x luput ditelan zaman..sama dgn rxz..rxs..rx king..sekian

    ReplyDelete
  13. Blih x klau g bengkel mntk tukar clutch kepada auto clutch.. sbb srs x mahir if nk guna clutch..

    ReplyDelete
  14. Tulis tajuk y15zr vs 135 lc..tapi banyak cerita pasal y15zr..butoh

    ReplyDelete
  15. Lc135 block standart 54mm y150 block 58mm, so kalau up block lc135 tu ke 58mm bye jauh tu y150 ahahah, da cuma padu memang lc135

    ReplyDelete
  16. Bosan...aqu terbaca block ape lak ni???

    ReplyDelete
  17. Bosan...aqu terbaca block ape lak ni???

    ReplyDelete
  18. Celaka ayat nak promote no ekor.. Macam sial

    ReplyDelete