Monday, May 16, 2011

Hidayah Cinta

Masa sem 1 n duk kat kolej cendana dulu, aku duk satu bilik ngan naqiu. dia ni baik sangat n dia suka baca novel2 yang islamik. Banyaklah novel yang aku tengok dia selalu baca, tapi aku xterdetik pun nak pinjam.

Pada satu hujung minggu tu, aku bosan sangat duk dalam bilik, maklumlah laptop xda, roomate pulak banyak yg kuar g jalan2, n aku terpandang satu novel atas katil naqiu. Mungkin dia dah habis baca kot. Lalu kugapai novel tu n terpaparlah disitu tajuk nya "Hidayah Cinta". 

Ada gambar gadis bertudung di muka depan novel nie..ermm,mmg islamik lah ceritanya. Lalu aku baring atas katil, duduk dengan selesa dulu, then aku mulakan pembacaan ku... helaian demi helaian aku selak..dan akhirnya aku khayal dalam cerita ini..huu


ni lah muka depan n belakang novel nie....comelkan gadis tu...huu


Ni lah serba sedikit sinopsis mengenai cerita nie..


Mengambil latar negara matahari terbit, Ilham Hamdani, melalui watak Umar Thilmisan, bercerita mengenai suka-duka kehidupan seorang pelajar kejuruteraan mekanikal yang belajar di sana. Watak Thilmisani digambarkan dengan ideal - bijak, beragama dan semua-semualah. Ya, saya memang ada isu dengan pengukiran watak begini. Namun, kalau wataknya tidak begitu, mana nak menarik cerita begini, kan?

Thilmisani merupakan anak kepada seorang pegawai PBB yang berasal dari Perlis, Kampung Datuk Kayaman. Kampung yang berdekatan dengan tasik buatan yang terbesar di Perlis (Oh, saya sedikit teruja, kerana saya memang tahu tempat-tempat ini!).

Thilmisani dibesarkan oleh datuk dan nenek sementelah tugas bapanya tidak memungkinkan dia mendapat perhatian yang sewajarnya. Datuknya mahukan dia menjadi seorang hafiz dan pakar dalam hadis, namun bapanya mahukan dia menjadi doktor atau jurutera. Dilema, namun penulis menyelesaikannya dengan mematikan watak datuk, dan sudah pasti permintaan bapanya ditunaikan.

    Thilmisani dan Ayumi bercinta - bercinta atas nama berdakwah kepada agama yang mulia, Thilmisani membimbing Ayumi kepada Islam - menghadiahkan sebuah al-Quran terjemahan sempena hari jadi - Bapa Ayumi menyedari kecenderungan anaknya kepada Islam dan terus mengurungnya daripada sebarang kontak - lebih-lebih lagi dengan Thilmisani - Zara Marlisa terus-terusan memburu cinta Thilmisani - Zara Marlisa terlibat dalam langgar lari dan koma, diselamatkan oleh Ayumi - Thilmisani mendermakan buah pinggangnya kepada Koyama Hiroo - Maisarah Sufiah mengembara dari Canberra ke Ibaraki dengan harapan menyambung cintanya dengan Thilmisani - all end well. Sekian.

    Ni lah novel pertama yang aku baca semasa berada di INTEC, best lah ceria nie. dah lah masa tu semangat nak g oversea berkobar2. rasa macam romantik je kan bila bercinta di oversea.heee

    sekian buat kali ni.

    No comments:

    Post a Comment