Monday, June 25, 2018

Sungai Mengalir Lesu

malam yg santai, sambil nyandar kat kusyen ni, aku rasa nk komen satu buku yg bagi aku unik dan rare. tajuk dia mcm kat atas tu.. SUNGAI MENGALIR LESU,  karangan A. Samad Said. orang lama yg mmg terkenal la.


aku rasa mmg payah dh nk jmpa buku ni kat mana2 kedai buku.pasal mmg buku lama. cetakan pertama tahun 1984. lama dah tu. lagi tua dari aku. buku xtebal mana, cuma 137 mukasurat sahaja. bezalah ngan novel cintan cintun skrg.

jalan ceritanya memang lain dari yg lain. bila baca ni, mmg rasa feel suasana duk zaman penjajahan jepun..ngan kebulurannya, dengan bom sana sini dan struggle org masa tu nk teruskan kehidupan. penulis mmg pandai buatkan kita menghayati jalan cerita novel ni.. aku mmg salute la.


Sekian.

2 comments:

  1. Kau punya penulisan banyak bercerita tentang kawan2 semasa belajar dulu. Teringat pulak zaman aku belajar dulu di kptm ipoh 2010-2013. Cerita kau hampir sama dengan aku. Semua kawan aku kebanyakannya dah berjaya sampai dah kahwin dan dapat anak dah. Aku pulak baru habis konvo tinggal cari kerja yang sesuai dengan aku jer. Aku harap aku dapat impian aku yang belum tercapai selama ni

    ReplyDelete